در مقابل، درغرب، فرهنگ به سمت تخصصگرایی پیشرفته و خوراک نیز بهصورت تجزیهشده تهیه و سرو میشود. تغییرات فرهنگی و تغییر در خوراک و عادات غذایی دو مقولهای هستند که ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. یعنی تغییرات فرهنگی باعث تغییر خوراک و تغییر خوراک نیز باعث تغییر در فرهنگ میشود. البته این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که ایرانیان در طول تاریخ همواره با فرهنگهای دیگر تعامل داشتهاند و این خوراکهایی که الان وجود دارد حاصل تعامل با اقلیمهای مختلفی است که ایرانیها بهصورت گزینشی آنها را انتخاب کرده و گسترش دادهاند.مسأله اصلی که این روزها در تبلیغات فضای مجازی وجود دارد بحث مصرفگرایی در حوزه غذایی است. اما مهمتر از بحث مصرفگرایی ایجاد یک ناهمترازی فرهنگی است. درواقع اگرچه ما درجهانی تعاملی زندگی میکنیم و معرفی غذاها و فرهنگهای مختلف امری بدیهی است امامسأله این است که تعامل متقابل وجودندارد. درواقع اکنون تولیدمحتوا در فضای مجازی به شکل منفعل انجام میشود؛ یعنی ما تجربیات دیگران را به ایرانیان منتقل میکنیم، اما کمتر تجربیات ایرانیان را به دیگران ارائه میدهیم. این مسأله باعث ایجاد یک ناهمترازی فرهنگی میشود. درحالیکه اگر تولیدمحتوا بهصورت تعاملی و دوطرفه باشد، تجربه نشان داده است که غذاهای ایرانی در کشورهای دیگر بسیار محبوب خواهند شد.